APAKAH PEMERIKSAAN ANTENATAL YANG DILAKUKAN DI MALAYSIA ?

Di Malaysia, pemeriksaan antenatal menggunakan pendekatan yang komprehensif, merangkumi ultrabunyi, ujian darah dan penilaian lain. Berikut adalah latihan pemeriksaan antenatal yang paling biasa dilaksanakan di Malaysia.

1️⃣ Ujian darah
Ujian darah dilakukan untuk memastikan pelbagai faktor yang berkaitan dengan kesihatan ibu dan kehamilan, seperti jenis darah, faktor Rh, anemia (hemoglobin rendah) , jangkitan (contohnya Hepatitis B, Sifilis, HIV) serta imuniti terhadap penyakit tertentu seperti campak Jerman (Rubella) dan cacar air.

2️⃣ Ultrabunyi
Ultrabunyi dijalankan secara rutin untuk memeriksa pertumbuhan dan keadaan bayi. Boleh digabungkan dengan ujian tanpa tekanan untuk membolehkan doktor anda memeriksa pergerakan bayi, pernafasan, otot dan jumlah cecair amnion. Jika anda mengandung kembar, anda akan menjalani ujian ultrabunyi dengan lebih kerap.

3️⃣ Ujian pranatal bukan invasif (NIPT)
Ini adalah ujian darah yang boleh dilakukan seawal 12 minggu. Ujian saringan ini dilakukan untuk memeriksa sama ada janin mengalami gangguan kromosom seperti sindrom Down (Trisomi 21), sindrom Edward (Trisomi 18), Sindrom Patau (Trisomi 13) dan gangguan genetik yang lain. Ujian juga boleh menentukan jantina bayi.

4️⃣ Ujian Nuchal Translucency (NT)
Imbasan nuchal translucency ialah imbasan ultrabunyi yang mengukur bahagian ketebalan belakang leher janin atau cecair tambahan. Bahagian yang lebih tebal daripada biasa mungkin menunjukkan sindrom Down, masalah jantung atau Trisomi 18.

5️⃣ Imbasan anomali janin
Imbasan trimester kedua atau imbasan anomali janin adalah imbasan rutin yang dilakukan dalam minggu 20 – 24 kehamilan. Dijalankan terutamanya untuk menilai anatomi janin dan mengesan keabnormalan struktur janin.

6️⃣ Ujian saringan glukosa
Aspek penting dalam penjagaan antenatal, ujian glukosa memberi tumpuan kepada mengenal pasti diabetes semasa hamil, keadaan sementara yang boleh berkembang semasa kehamilan. Pengesanan awal membolehkan pengurusan diabetes semasa mengandung melalui pelarasan diet.

7️⃣ Saringan Streptococcus Kumpulan B
Streptococcus Kumpulan B adalah jangkitan yang boleh ditularkan oleh ibu kepada bayinya semasa kelahiran. Ujian ini memeriksa cecair dari serviks. Sekiranya terdapat bakteria, langkah pencegahan boleh diambil semasa bersalin untuk mengurangkan kemungkinan jangkitan, melindungi bayi yang baru lahir daripada potensi jangkitan semasa kelahiran.

8️⃣ Pemantauan janin
Apabila kehamilan semakin berkembang, pemantauan janin terutamanya pada peringkat akhir, menjadi penting. Prosedur bukan invasif ini melibatkan penilaian kadar denyutan jantung dan corak pergerakan bayi.

Notis:

Disarankan kepada yang mengalami masalah kesihatan, anda perlulah mendapatkan nasihat dan rawatan lanjut terlebih dahulu daripada pakar perubatan di pusat-pusat perubatan terdekat.

Sebarang penulisan di blog ini adalah hanya bertujuan sebagai maklumat dan bukan untuk merawat penyakit. Kami tidak bertanggungjawab untuk sebarang kecederaan atau kerugian yang dialami hasil daripada maklumat kami keluarkan.

POPULAR

TERKINI

KATEGORI