FAEDAH PEMERIKSAAN KESIHATAN PEKERJAAN KEPADA PEKERJA & MAJIKAN

Pemeriksaan kesihatan perubatan pekerjaan biasanya melibatkan pemeriksaan kesihatan asas pekerja. Ia menawarkan mereka analisis yang luas tentang status kesihatan mereka.

Sekiranya pekerja dikenal pasti menghidap penyakit utama, program ini juga mendidiknya tentang gaya hidup dan pelarasan pemakanan yang perlu dilakukan.

1️⃣ Faedah pemeriksaan kesihatan pekerjaan kepada pekerja adalah :

👉 Memaklumkan pekerja tentang keadaan kesihatan mereka dan menggalakkan mereka mengamalkan gaya hidup sihat.
👉 Rawatan perubatan semakin mahal setiap hari. Pemeriksaan kesihatan pekerjaan membantu mengenal pasti kebanyakan penyakit pada peringkat awal. Dengan cara ini, rawatan yang tepat pada masanya dan tepat dapat dirancang.

2️⃣ Faedah pemeriksaan kesihatan pekerjaan kepada majikan adalah :

👉 Pemeriksaan kesihatan menawarkan cara terbaik untuk mengenal pasti kelaziman penyakit dalam kalangan pekerja baru. Lebih-lebih lagi, ia memastikan tenaga kerja sekarang sihat secara fizikal untuk pekerjaan itu.
👉 Jika anda menjalankan pemeriksaan sedemikian dalam organisasi anda secara berkala, maka ini akan meningkatkan kesihatan fizikal dan mental di kalangan pekerja. Juga, ia mengurangkan kadar ketidakhadiran dan penyertaan pekerja secara keseluruhan ke tahap yang besar.
👉 Pekerja mendapati pemeriksaan fizikal kesihatan pekerjaan sebagai cara mudah untuk mendapatkan penilaian kesihatan yang tepat. Mereka mengambil bahagian secara aktif dalam semua program tersebut malah sanggup menjadi lebih produktif untuk organisasi.
👉 Pemeriksaan membentuk garis dasar untuk mengekalkan status rekod kesihatan pekerja. Data tersebut boleh digunakan untuk menawarkan rawatan atau menganalisis, membandingkan trend kesihatan masa depan pekerja dengan yang sekarang.
👉 Dengan pemeriksaan kesihatan yang kerap, adalah memudahkan majikan untuk memastikan semua pekerja bebas daripada sebarang masalah perubatan.
👉 Apabila syarikat mengambil tahu tentang keadaan kesihatan pekerja mereka, maka pekerja menghargainya dan lebih suka bekerja dengan syarikat sedemikian untuk tempoh masa yang lebih lama.

Notis:

Disarankan kepada yang mengalami masalah kesihatan, anda perlulah mendapatkan nasihat dan rawatan lanjut terlebih dahulu daripada pakar perubatan di pusat-pusat perubatan terdekat.

Sebarang penulisan di blog ini adalah hanya bertujuan sebagai maklumat dan bukan untuk merawat penyakit. Kami tidak bertanggungjawab untuk sebarang kecederaan atau kerugian yang dialami hasil daripada maklumat kami keluarkan.

POPULAR

TERKINI

KATEGORI